Het is een van de grootste kostenposten van webwinkeliers: verzendkosten. Een pakket kost al snel zo’n € 6,- (excl. BTW) per verzending, afhankelijk van de aanbieder. Stel, je hebt een webshop waarbij je maandelijks gemiddeld 50 pakketten verstuurd. Dan kom je al snel op zo’n €300,- (excl. BTW) per maand aan verzendkosten. Dat is voor veel (kleine) webwinkeliers best een hoop geld.
Maar wat doe jij om aan dit bedrag te komen om je factuur te kunnen betalen? Er zijn vier opties:
- Je berekent de volledige verzendkosten door aan je klant
- Je berekent een gedeelte van de verzendkosten door aan je klant
- Je biedt gratis verzending aan boven een bepaald bedrag
- Je biedt altijd gratis verzending aan
Verzendkosten kunnen een enorme invloed hebben op je omzet en conversie. Wist je dat 58% van je bezoekers je shop verlaat als ze de verzendkosten te hoog vinden? Klanten willen namelijk liever geen verzendkosten betalen, dit zit niet in hun systeem. Als je naar een fysieke winkel gaat, betaal je ook geen extra kosten voor het inpakken. Mensen willen het liefst alleen hun favoriete product kopen en daar niks extra’s voor hoeven betalen. Maar dat wordt weer een probleem voor jou als webshophouder, want voor elke bestelling € 6,- van je marge afstaan, dat kan soms helemaal niet uit.
Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden tussen je marge en je klant. Gemiddeld genomen berekenen webshops zo’n € 4,- door aan hun klanten. Maar wat voor de een uit kan, kan misschien voor jou helemaal niet uit.
Kijk ook vooral naar jezelf, daar kun je vaak al een heleboel obstakels mee oplossen. Als jij een product zou willen kopen voor onder de € 20,-, wat zou jij dan zelf acceptabel vinden om aan verzendkosten uit te geven? Is dat € 7,95, € 4,95 of liever gewoon helemaal niks? Zouden verzendkosten voor jou een reden zijn om naar een andere webshop te gaan waarbij ze lagere of zelfs geen verzendkosten hanteren?
Twijfel je wat je moet doen? Je zou dit kunnen testen in je shop. Hanteer jij nu € 6,95 aan verzendkosten in je winkel? Verlaag dit eens tijdelijk naar € 3,95 en kijk dan wat dit met je conversie en omzet doet.
Hetzelfde geldt voor gratis verzending boven een bepaald bedrag. Bekijk eens wat nu de gemiddelde orderwaarde is van je bestellingen. Is dit € 50,-? Biedt dan eens gratis verzending aan boven de € 65,. Gaat je gemiddelde orderwaarde en omzet dan omhoog? En wat doet je conversiepercentage?
Onderzoek wijst uit dat mensen sneller wat bestellen bij een webshop als zij gratis verzending hanteren, dan wanneer zij een kortingsactie hebben lopen (waarbij de korting soms hoger is dan het verzendbedrag). Grote webwinkels, zoals Bol.com en Coolblue hanteren vaak lage of geen verzendkosten voor hun klanten. Zo hanteert Bol.com gratis verzending vanaf € 20,- en is bij Coolblue de verzending altijd gratis. Nu zijn de verzendkosten bij hun per pakket ook lager dan bij een kleinere webwinkel, maar ook hun rekening is enorm gezien het aantal pakketten wat ze versturen!
Helaas blijft die rekening voor de verzendkosten altijd komen, ze worden zelfs alleen maar hoger. Maar het is aan jou de keus wat je hiermee doet en of dit voor jou en je shop ook een obstakel is.