7 Essentiële conversieverhogers voor je webshop

7 Essentiële conversieverhogers

Wat is conversie?

Conversie, of conversieratio, is een van de belangrijkste graadmeters van een webshop en wordt vaak in percentages uitgedrukt. Het is het percentage bezoekers dat een bestelling plaatst in je webshop. Meestal ligt deze voor een webshop gemiddeld tussen de 2-4%, dit betekent dus dat 96-98% van de bezoekers geen bestelling bij je doet. Dit kan per branche en shop verschillen, dus staar je er niet helemaal blind op. Zit je hier onder (erboven is altijd goed), dan is het wellicht verstandig je site eens onder de loep te nemen. De functionaliteit kan niet helemaal goed zijn van je site of klanten raken afgeleid en verlaten je webshop snel weer zonder iets te hebben gekocht.

Waarom wil je je conversie verhogen?

Nu vraag je je misschien af waarom het zo belangrijk is om je conversie te verhogen? Heel simpel: met hetzelfde aantal bezoekers kun jij veel meer bestellingen binnenhalen! Dus zit jij met je conversie percentage onder de 2%? Ga dan aan de slag met onderstaande 7 tips om je conversie een boost te geven:

1. Verlaten winkelwagentje

Elke webshop heeft bezoekers die iets leuks zien, in hun winkelwagentje doen en twijfelen of afgeleid raken om vervolgens de site weer weg te klikken: weg klant.
Je bent absoluut niet de enige en de kans is groot dat je je er ook weleens schuldig aan maakt. Maar die klant kun je misschien wel weer terughalen naar je website door een herinneringsmail te sturen dat er nog wat in het winkelmandje van je klant ligt te wachten. Zet in deze mail een link naar je shop en met eventueel een kortingscode om de klant net dat zetje te geven om het product wel aan te schaffen. Je kunt deze mails automatisch instellen in je mailingprogramma of via de software van je webshop.

2. Zorg voor goede productinformatie (video’s)

Een goede productomschrijving is essentieel voor elke webshop, maar behalve de omschrijving, zijn afbeeldingen net zo belangrijk. Duidelijke, scherpe foto’s met het liefst nog een detailfoto erbij is echt een must om je klant te overtuigen van het product. Ze willen het bijna kunnen voelen.
Maar wist je dat productvideo’s voor nog meer conversie kunnen zorgen? Maar liefst 60% van je bezoekers ziet liever een productvideo dan een productomschrijving en producten met video’s laten maar liefst 37% vaker een toevoeging aan het winkelmandje zien. Een echte conversieverhoger dus.

3. Korting

Deze tip is al zo oud als de weg naar Rome, maar hij blijkt echt nog steeds actueel: korting is nog steeds een conversieverhoger! Nu houd ik zelf niet van te vaak korting geven, maar een goede opgezette kortingsactie is altijd een goed idee als je je conversie een boost wilt geven.

4. Reviews

De kans is groot dat je hier zelf ook gevoelig voor bent: reviews! Dit kunnen bedrijfsreviews zijn, maar ook productreviews. Bedrijfsreviews geven vertrouwen in je webshop, klanten zijn sneller geneigd om wat bij je te kopen als je positieve reviews hebt. Maar voor het kopen van producten, kunnen (positieve) productreviews je klant net dat extra zetje geven om toch dat product in het winkelmandje te leggen.
Zorg dan ook dat je de mogelijkheid hebt om reviews te kunnen verzamelen en tonen op je website!

5. Wees transparant

Door de grote spelers in de webshopwereld, zijn klanten enorm verwend als het gaat om verzendkosten en levertijden. Er is bijvoorbeeld al gratis verzending beschikbaar boven de € 20,- en vandaag besteld voor 23.00 uur, is morgen in huis. De kans is dus groot dat je klant op jouw webshop er vanuit gaat dat hij die ene broek morgen al in huis heeft en geen verzendkosten hoeft te betalen. Mocht hij die broek dan af willen rekenen en ziet dat er € 6,95 verzendkosten bij op zijn bestelling komen en hij zijn broek pas over 5 dagen in huis heeft, dan is de kans groot dat hij afhaakt: weg klant.
Het is helemaal niet erg als jij niet direct de volgende dag kunt leveren of alles kunt verzenden zonder verzendkosten te rekenen. Maar wees daarin transparant! Je klant weet dan van te voren waar hij aan toe is en maakt een bewuste keuze om die broek met verzendkosten en een langere levertijd te kopen.

6. Zorg voor een goede zoekfunctie

Vaak komt je klant naar je webshop om een specifiek product te kopen van een bepaald merk. Dit product heeft hij bijvoorbeeld namelijk ergens op je instagram feed gezien en wil precies dat product hebben. Binnen een paar seconden wil je klant dat ook op zijn scherm hebben, zonder daarvoor vaak te hoeven klikken. De zoekfunctie biedt uitkomst!
Je zult verbaasd zijn hoe vaak mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld een bepaald merk en meteen gaan zoeken in de zoekbalk. In mijn eigen webshop zie ik dat mensen vaak zoeken op een merk wat echt meteen op de homepagina staat, maar toch wordt er op gezocht.
Zorg dus dat je zoekfunctie op orde is en test het zelf ook eens uit!

7. Vergelijkbare producten

Het aanbieden van vergelijkbare producten op een productpagina is echt een must als het gaat om het verhogen van je conversie! Stel, je klant zit op een productpagina en twijfelt over een product. Je klant besluit er toch maar niet voor te gaan en klikt je website weg: weg klant. Wat nou als je onder dat product een aantal vergelijkbare producten toont uit bijvoorbeeld dezelfde categorie en daar zit iets tussen wat je klant precies zoekt!
Waarschijnlijk loop je hier ook weleens tegenaan in een fysieke winkel, daar zie je ook meteen alternatieven liggen van die ene broek of dat ene leuke notitieboekje. Klanten willen graag keuze hebben en dat kun je ideaal bieden met de optie om vergelijkbare producten te tonen. Deze handige conversieverhoger kun je vaak al inrichten in de software van je webshop of als losse app toevoegen.

Vorige Volgende