Wat is SEO?
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO is een graadmeter voor hoe goed je door de online zoekmachines (bijv. Google) gevonden wordt en dat betekent: hoe beter, hoe meer bezoekers!
Dit wil je natuurlijk! Want elke bezoeker die uit de zoekresultaten van een zoekmachine komt, is een gratis bezoeker (met uitzondering van advertenties). Gratis bezoekers zijn organische bezoekers en bij het optimaliseren van je webshop is het belangrijk je daarop te focussen.
Maar hoe krijg je meer gratis bezoekers vanuit een zoekmachine?
Je wilt graag de oplossing hebben voor een probleem van je bezoeker, zodat je bezoeker ook je klant wordt. Belangrijk is dus om eerst informatie te verzamelen op welke woorden je ideale bezoeker zoekt of welk probleem hij heeft voordat hij op je website komt: je gaat zoekwoorden onderzoek doen!
Zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek kun je in eerste instantie doen aan de hand van Google zelf: je begint in de zoekbalk van Google een van je producten te googlen en vaak zie je van Google zelf al suggesties van veel gebruikte zoekwoorden of zoekzinnen die bij dit product horen. Sla deze suggesties ergens op (bijv. in een Excel sheet), zodat je deze makkelijk terug kunt vinden als je straks teksten gaat maken die je wilt optimaliseren voor de zoekmachines.
Dit kun je mooi doen voor al je producten of diensten, zodat je een duidelijk overzicht krijgt straks met al je relevante zoekwoorden die zorgen voor meer bezoekers in je shop.
Behalve de suggesties die Google zelf al geeft, zijn er meerdere tools beschikbaar omtrent zoekwoordenonderzoek. De zoekwoordplanner van Google Ads bijvoorbeeld is ook echt een aanrader.
Content maken
Een zoekmachine indexeert je webshop op teksten, producten, afbeeldingen, eigenlijk alles wat je op je website hebt staan. Zo krijgt hij een goed beeld van je shop en kan hij bepalen hoe relevant je webshop voor bepaalde zoekwoorden is en of je daarmee hoog in de resultaten komt, of juist niet.
Belangrijk is dan ook dat jouw webshop relevante informatie bevat zodat Google bezoekers naar je shop stuurt. Dit doe je door veel content te maken:
- Ga blogs schrijven over onderwerpen die interessant zijn voor je producten en verwerk hierin de woorden die je bij je zoekwoordenonderzoek gedaan hebt.
- Schrijf uitgebreide productteksten bij je producten waar je ook de zoekwoorden van je onderzoek in kunt verwerken.
- Zorg voor unieke productomschrijvingen bij elk product.
- Vul de ALT teksten in bij je afbeeldingen, Google leest deze ook!
- Vul de metatitel en -tekst in bij elk product.
Als je dit meteen zorgvuldig doet bij het aanmaken van de producten in je shop, zorg je dat je de basis meteen al goed hebt staan.
Blijf vooral ook altijd bezig met content maken, blijf blogs schrijven en wordt die expert op jouw gebied, zodat Google je ook zo gaat zien en je hoog in Google gaat plaatsen!