5 tips voor een goede productpagina van je webshop

5 Tips voor een goede productpagina

Het nadeel van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is dat je klant het product niet in het echt kan bekijken. Je productpagina is dus je verkooppagina waarin je klant wordt overtuigd om het product te kopen of toch nog twijfelt en je website verlaat. Een goede productpagina is dan ook essentieel voor je webshop en moet zeker niet onderschat worden! Hieronder vind je 5 tips om een productpagina tot een goede verkooppagina te maken:

 

1. Zorg voor een goede productomschrijving

Het allerbelangrijkste om je klant te overtuigen van de toegevoegde waarde van je product, is een goede productomschrijving. Hiermee valt of staat een verkoop! Nog steeds zie je productpagina’s waarin helemaal geen omschrijving staat, of maar één regel met een producttitel.  Vertel waarom je klant dit product moet hebben, welke probleem lost het van je klant op. En beschrijf in detail hoe het product eruit ziet, van de vormgeving tot aan het materiaal. Beantwoord eventuele vragen van je klant in de omschrijving en je ziet dat de klant zo overtuigd wordt.

2. Zorg voor productreviews

Naast een goede productomschrijving kun je eventuele twijfels van je klant nog wegnemen door productreviews. Het kan de klant net het zetje geven tot aankoop! Vraag hier ook actief om bij je klanten, dit doen ze niet snel uit zichzelf. Stuur enkele dagen na het versturen van de bestelling een berichtje naar de klant of ze een review achter willen laten, of stuur een bedankkaartje mee waar dit op staat.
Je kunt hier eventueel ook nog een winactie aan verbinden door shoptegoed onder de beoordelaars te verloten.

3. Voorkom retouren

Retouren zijn vaak een doorn in het oog bij veel webwinkeliers, maar een goede productpagina kan het aantal retouren enorm naar beneden halen! Bedenk bij het product een aantal bezwaren die je als klant kunt hebben. Bijvoorbeeld het formaat van het product, het materiaal waarvan het product gemaakt is of de gebruiksvriendelijkheid van een product. Zorg dat je antwoord geeft op deze bezwaren in de productomschrijving, zo kan een klant bewuster kiezen om het product aan te schaffen of eventueel een ander product te kopen. Zo kan de kans op een retour op een makkelijke manier worden verkleind!

4. Het belang van een goede CTA knop

Op een productpagina staat vaak veel (informatieve) tekst over het product, je levercondities of verzendkosten. Je klant is snel afgeleid op een pagina met veel informatie en het is dan ook van belang de aandacht van je klant vast te houden. Je wil immers dat je klant over gaat tot aankoop van het product. Hier komt de CTA knop om de hoek kijken. De Call-To-Action (CTA) knop is enorm belangrijk op een productpagina, het zet je klant aan tot actie. Op de productpagina is dat vaak de ‘toevoegen aan winkelwagen’ knop, want je wil dat je klant het product gaat kopen. Zorg dus dat deze opvalt op de pagina! Allereerst moet je klant de knop al kunnen zien bij het openen van de pagina, dus hij moet ‘boven de vouw’ zitten. Daarnaast is de kleur van de knop enorm belangrijk. Als je de knop mooi in de huisstijl maakt als de rest van je website, valt hij niet meer op en is de kans dus kleiner dat je klant op de knop klikt. Zorg dus altijd dat de knop in het zicht is (dat hij bijvoorbeeld mee scrolt naar beneden) en dat hij een opvallende kleur krijgt, zodat je de aandacht van je klant erop houdt en je een stap dichter bij een bestelling bent.

5. Verzendinformatie vermelden

Ken je dat, dat je aan het shoppen bent in een leuke webshop en je wilt je product van € 9,95 afrekenen dat je morgen cadeau wilt geven aan je vriendin. Bij het afrekenen zie je ineens dat er nog € 6,95 aan verzendkosten bij komt en de levertijd 5 werkdagen is. Grote kans dat je teleurgesteld afhaakt!
Als je dit van te voren had geweten, had je misschien een andere keuze gemaakt. Dan was je wellicht meteen ergens anders gaan kijken omdat een levertijd van 5 werkdagen niet in de lijn lag met je verwachting. Bij het eerste scenario is de kans groot dat je ook niet meer terugkomt bij die webwinkel en bij de tweede wel, omdat die waarschijnlijk verder wel een goede indruk heeft achtergelaten.
Wees dus altijd transparant in je verzendinformatie op de productpagina over de levertijden en verzendkosten, anders is de kans groot dat je potentiële klant teleurgesteld afhaakt.

Vorige Volgende