5 Tips voor een professionele webshop uitstraling

5 Tips voor een professionele webshop uitstraling

Een professionele uitstraling van je webshop is essentieel om vertrouwen van je klanten te krijgen. Vandaag de dag zijn er ruim 80.000 webshops in Nederland met elk hun eigen assortiment. Als ze bij jouw webshop geen goed gevoel hebben, dan gaan ze snel door naar de andere aanbieder. Jij moet ze dus overtuigen om toch bij jou te kopen, maar waar moet je rekening mee houden?

1. Zorg voor een goed logo

Een professionele uitstraling van je winkel begint met een goed logo. Er is niets mis met een zelfgemaakt logo, vooral niet als je zelf enorm creatief bent en goed bent in het maken van logo’s. Maar de kans is groot dat dit niet voor jou geldt (sorry) en dus doe je er meestal goed aan om naar een grafisch ontwerpbureau te gaan wat bij jou past. Een logo straalt niet alleen de sfeer van je website uit, maar ook je hele bedrijf, de producten die je verkoopt en of dit in een goedkopere prijsklasse is of een hogere prijsklasse. Zorg dat het logo bij je past, zoals je website ook bij je past!

2. Wees transparant

Zorg dat je de belangrijkste info duidelijk op je site hebt staan, zoals verzendkosten en levertijd. Voor een klant is niets zo frustrerend om pas bij het afrekenen erachter te komen dat er nog € 6,95 verzendkosten bij het orderbedrag komt. Zorg dat dit al op de homepagina duidelijk is, zodat mensen direct weten wat ze kunnen verwachten.
Hetzelfde geldt ook voor de levertijd: klanten verwachten een snelle levering van een webshop. Ze zijn enorm verwend met grote webshops als Wehkamp, Bol of Fonq die de volgende werkdag al leveren als je om 23.00 uur ’s avonds nog een bestelling plaatst. Uiteraard is dit niet voor iedereen haalbaar, maar wees duidelijk in de levertijd van bestellingen. Mensen kunnen vaak wel wachten, als ze het maar weten!

3. Zorg voor een goede contactpagina

Als klanten naar je webshop komen, willen ze weten van wie ze de producten kopen. Zorg dat je een goede contactpagina hebt, met alle benodigde info erop, zoals je adresgegevens, telefoonnummer, KvK nummer en BTW nummer. Je laat dan zien dat je transparant bent in al je informatie, dat je goed bereikbaar bent voor vragen en je klanten kunnen zien dat je een echt bedrijf bent.
Ook een goede optie is om een ‘Over ons’ pagina toe te voegen waarin je iets over jezelf vertelt, wat je passie is en waarom je je webshop hebt opgezet. Je zult je verbazen hoeveel mensen op die pagina kijken en de meeste mensen vinden het ook erg leuk om te lezen hoe je je webshop bent gestart!

4. Laat je reviews of keurmerk zien

Als je een keurmerk voor je webshop hebt, dan voldoet jouw shop aan de wetgeving die bij een webshop hoort en dat geeft de klant vertrouwen. Een keurmerk zorgt dan ook voor een betrouwbare uitstraling van je webshop en kan ervoor zorgen dat je meer bestellingen krijgt.
Hetzelfde geldt voor reviews. Hoe vaak kijk jij naar beoordelingen van een bedrijf of product voordat je tot aankoop overgaat? Waarschijnlijk altijd (indien beschikbaar) en het versterkt het vertrouwen van de klant in jouw website. De kans wordt dus groter dat de klant een bestelling bij je plaatst!

5. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Last but not least: zorg voor een gebruiksvriendelijke website met een moderne uitstraling. Niets is zo irritant als je op een productpagina zit en je niet meer weet hoe je nu weer terug moet komen op de categoriepagina. Of een link naar een pagina die niet werkt en op een error-pagina uitkomt. Als je klant de weg kwijt is op je website, is hij heel snel weg. Een goede functionaliteit en uitstraling van je website zijn een van de belangrijkste aspecten voor een betrouwbare uitstraling. Tegenwoordig zijn er zoveel templates voor diverse webshop software beschikbaar, dat het echt niet meer nodig is om een verouderde webshop te hebben met een slechte functionaliteit.

 

Dit zijn de 5 belangrijkste tips om je webshop een betrouwbare en professionele uitstraling te geven. Uiteraard zijn er nog meer factoren die je klant kunnen beïnvloeden om bij jou een bestelling te plaatsen of toch bij die ander. Maar zorg dat de basis van je website op orde is, anders wordt je potentiële klant, nooit je klant.

Volgende